تازه های سایت

23. فروردين 1397 - 9:48
با اینکه جعبه سیاه هواپیمای ای تی آر پیدا شده و اطلاعات آن هم استخراج شده ، اما هنوز اظهار نظرها درباره دلایل این حادثه به حدس و گمان شباهت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بویرخبر؛ روزنامه ابتكارجنوب در گزارشی به قلم فاطمه رشیدی با عنوان دوگانگى درمواضع هواپيمايى آسمان نوشت:

فرافکنی های آسمان ادامه دارد

با اینکه جعبه سیاه هواپیمای ای تی آر پیدا شده و اطلاعات آن هم استخراج شده ، اما هنوز اظهار نظرها درباره دلایل این حادثه به حدس و گمان شباهت دارد. یکی از مسائلی که از روز وقوع حادثه  تاکنون مطرح بوده این است که چرا اجازه پرواز تهران - یاسوج در شرایط آب و هوایی نامطلوب 29 بهمن صادر شد؟ شرایط آب و هوایی که رسانه های محلی از جمله همین روزنامه ابتکار جنوب وعده آن را داده بودند.روزنامه ها یک روز قبل بسته می شوند  تیتر روزنامه ابتکار جنوب برای روز حادثه چنین بود: "امروز کهگیلویه وبویراحمد بارانی می شود" .

هواشناسی اعلام خطر نکرد
در روزهای نخست  پس از حادثه برخی از کارشناسان مدعی شدند با توجه به شرایط ایجاد شده جوی که شامل تولید ابر مخاطره‌آمیز برای پرواز(CB)توفان تندری ،رعد و برق (TS) و بارش مخرب برای پرواز مانند باران یخ (Freezing Rain) است، هواشناسی موظف بوده این اطلاعات را فقط در قالب گزارش خطر (SIGMET)  اعلام و به پرسنل خطوط پروازی ارائه کند که متاسفانه در ساعت رخداد سانحه این اعلام خطر آماده نشد و برای ایرلاین ارسال نشده است!

اعلام خطر کرده بودیم
مدیرکل هواشناسی استان : هر پروازی که انجام می شود قبل از آن خلبان "بریفینگ" می شود یعنی خلبان توجیه می شود که در مسیرپرواز چه وضعیت جوی پیش رو دارد وهمانجا هم مجوز پرواز طبق بررسی ها وبراساس شرایط صادر می شود.این یعنی خلبان وسازمان هواپیمایی در اتاق مزبور ودر مبدا درجریان کم وکیف مسیر و وضعیت قرار می گیرند واقدام به پرواز ،ماحصل وخروجی این اتاق است.ضمن اینکه خلبان هم موقع پرواز از وضعیت جوی آگاهی دارد وهم درحین  وموقع فرود.

تصمیم پرواز با هواشناسی نیست
سازمان هواشناسی:به طرق مختلف به فرودگاه اعلام شده بود که وضعیت تمام ابری است و  ابر CB باران زا وخطرناک تولید شده وابرها درپایین ترین ارتفاع ممکن قرار گرفته و تلاطم جوی وجود دارد.که آن را ازطریق فکس، پیامک، سامانه اطلاع رسانی،رسانه ها اعلام کرد. وظیفه ما اعلام وضعیت جوی است که آن را انجام دادیم وتصمیم پرواز یا منع آن برعهده جای دیگری است.

آسمان باید پرواز را لغو می کرد
محمد دامادی، نماینده ساری: یکی از علت‌های اصلی سقوط سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان است. سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوای منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین احتمال سانحه وجود داشت، اما شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.

در شرایط جوی نباید پرواز انجام می شد
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به آیین‌نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان در چنین شرایط جوی نباید پرواز انجام می‌شد؛ لذا در وهله اول هواپیمایی آسمان مقصر است، چون باید هواپیما در فرودگاه تهران می‌ماند که این اتفاق رخ نداد. پرواز که انجام شد نیز باید به اولین مقصد برمی گشت که متاسفانه این شرایط نیز به و جود نیامد.

هیچ منعی برای پرواز وجود نداشت
و این بار مسئولان هواپیمایی آسمان  در پاسخ به اظهار نظر رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نظریه جدیدی ارائه کرده اند که تمامی احتمالات پیش از خود را رد می کند.در این جوابیه هواپیمایی آسمان مدعی شده است پدیده خاصی در ممانعت از پرواز وجود نداشته و هواپیما مجاز به پرواز بوده است و در چنین شرایطی مسئولیت هر گونه اشتباه به عهده خلبان بوده است.  

باز هم خلبان
نکته اینکه شرکت هواپیمایی آسمان در روزهای پس از حادثه مهمترین دلیل حادثه را شرایط بد آب و هوایی اعلام کرد و دلیل انجام پرواز در این شرایط را گزارشات اشتباه سازمان هواشناسی اعلام کرد . اما حالا و پس از اینکه سازمان هواشناسی مدارک خود مبنی بر ارسال گزارش و هشدارها را ارایه کرد، هواپیمایی آسمان به طور کلی تاثیر آب و هوا در سقوط هواپیما را رد می کند و البته فرضیه جایگزین همچنان همان خطای انسانی و اشتباه خلبان است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

نظرخواهی

مطالبه شما از رئیس جمهور منتخب دوازدهم